VILL DU BÖRJA SPELA FOTBOLL? KLICKA HÄR
Edsbyns IF
Fotboll

Drogpolicy

För många barn och ungdomar är vår förening näst efter hemmet och skolan den viktigaste uppfostringsmiljön. Därför är det viktigt att alla i föreningen har en gemensam syn på alkohol och droger. Vi skall eftersträva att senarelägga alkoholdebuten för våra ungdomar. Vi i styrelsen har därför tagit fram några punkter som vår förening skall stå för när det gäller alkohol och droger:

• Att tränare och ledare aldrig pratar positivt om alkohol.

• Att vi är lyhörda och frågar när misstanke om alkoholproblem uppstår.

• Att vi kontaktar föräldrarna om vi upptäcker alkoholkonsumtion i samband med föreningsaktivitet bland våra aktiva under 18 år.

• Att vi inte dricker alkohol när man bär föreningens kläder.

• Att vi skall erbjuda våra ledare utbildningsmaterial angående alkohol- och tobaksfrågor.

• Att vi, när vi representerar Edsbyns IF/FF på träning, läger, cuper och match, inte konsumerar alkohol.

• Att vi tillsammans skall arbeta för ett minskat användande av snus och tobak, samt att få våra ledare att använda det med omdöme. För ungdomar under 18 år är det enligt svensk lag förbjudet att köpa snus och tobak. Vår målsättning är att vi inte använder snus och tobak under träning och match vilket gäller både ledare och spelare.

• Att allt bruk och all hantering av dopning och narkotika är helt förbjudet.

Åtgärd

Om det kommer till kännedom att en spelare/ledare missbrukar alkohol skall någon av föreningen utvald person föra en dialog med vederbörande och föreslå lämpliga åtgärder. Vi vill i möjligaste mån försöka förmå medlemmen att bättra sig och ser som absolut sista utväg att utesluta medlemmen. Om det kommer till kännedom att en spelare/ledare använder droger som är straffbara att använda kontaktas föräldrarna i första hand och i andra hand sociala myndigheter.

Framtiden

För att få tyngd och hållbarhet i vår policy kommer vi att lyfta fram den vid årsmöten,

gemensamma träffar, representations- och informationsmöten, för våra sponsorer samt

ansvariga inom Ovanåkers kommun. Dessutom skall vår policy finnas representerad på vår hemsida samt i vår verksamhetsbeskrivning.

Vid eventuella oklarheter och/eller rådfrågningar, ta kontakt med styrelsen.

Våra samarbetspartners