VILL DU BÖRJA SPELA FOTBOLL? KLICKA HÄR
Edsbyns IF

Ungdomsledarpolicy

Som ungdomsledare i Edsbyns IF FF ska du:

• Se till att alla barn och ungdomar får möjlighet att utvecklas i den takt som passar varje individs personliga förutsättningar. Detta innebär att du inte ställer högre krav på barnet än vad det kan klara av med tanke på kunnande, utveckling och ålder.

• Inte hindra barn och ungdomar att jämsides med fotbollen delta i andra idrotter.

• Om du vill låna spelare från andra lag i föreningen, först förankra detta med spelarens ordinarie ledare.

• Erbjuda dina spelare en kvalitativ och genomtänkt fotbollsutbildning.

• Utbilda spelarna i Fair Play.

• Följa SvFFs riktlinjer vad gäller barn- och ungdomsfotboll, ”Spela, lek och lär”.

• Följa SvFFs aktuella Spelarutbildningsplan.

• Gå lokalt arrangerad utbildning för ungdomar, C-diplom, under totalt två dagar.

• Ge barn och ungdomar information om vikten av rätt sammansatt kost och rätt mängd sömn.

• Alltid uppträda på ett sportsligt sätt mot domare, motståndare och motståndares ledare samt att i alla situationer peppa varandra på ett positivt sätt.

• Säga till föräldrar som inte agerar som föredömen.

• Varje år begära utdrag ur belastningsregistret och lämna detta till ansvarig i föreningen för arkivering.

• Inför varje säsong lämna en säsongsplanering till ungdomsansvarig i styrelsen.

• Vara rättvis vid uttagning till och speltid vid match. I Edsbyns IF FF kan träningsflit och uppträdande vara variabler vid uttagning och matchning.

• Låta spelarna själva ta beslut på planen och låta dem testa sig fram.

• Tänka på att vid träning kommer en ledare först och en ledare går sist.

• Anmäla till någon i styrelsen om du blir erbjuden att, mot ersättning, på något sätt påverka ditt lags matchresultat, sk matchfixning.

Våra samarbetspartners