VILL DU BÖRJA SPELA FOTBOLL? KLICKA HÄR
Edsbyns IF

Utbyte mellan ungdomslag

För att nå en högre motivation hos våra ungdomar kan åldersutbyte, med både äldre och yngre lag, vara ett bra sätt för spelarna att utvecklas. Detta genom att de dels ställs inför nya utmaningar samt att de kan erbjudas en större träningsmängd.

Riktlinjen är att alla spelare utgår från sitt ”hemlag”, som räknas utifrån födelseåret. Utbyte kan ske både till äldre och yngre lag beroende på vilken utmaning spelaren behöver och står inför. Utbyte kan också ske under ett kortare eller längre perspektiv.

Alla spelare som vill skall erbjudas möjligheten till extra träning. Vid stort intresse görs ett schema upp där spelarna växelvis tränar med det ”andra” laget.

Med åldersutbyte menas:

• Att spelare som har ett extra stort intresse och utvecklats tidigt ges möjlighet att bibehålla en hög motivation genom att träna och spela med äldre lag. För att få möjlighet till detta är en grundförutsättning att spelaren visat ett bra uppförande och ett gott kamratskap till hela sin omgivning.
  • Att spelare som inte hunnit lika långt i sin utveckling som sina jämnåriga kamrater får möjlighet till extra träning genom utbyte med yngre lag.
  • Utbyte sker alltid i samråd mellan ledare och föräldrar. Ledarna för det yngre och det äldre laget avgör i samråd vilken/vilka spelare som ges möjlighet till extra utmaningar.
  • Utbytets syfte är att stärka individens utveckling och får under inga omständigheter användas för att i första hand stärka det äldre eller yngre laget.

För att dessa utbyten ska lyckas krävs ett väl fungerande och prestigelöst samarbete mellan oss ledare. Dessutom krävs att vi vid varje bedömning ser till individens bästa.

Våra samarbetspartners